Johannesson & Schultz

Prophone

Produced by Peter Sixtus Johannesson and Max Schultz
Recorded at Sami, Stockholm, May 20-21 2008
Recording engineer: Göran Stegborn
Mixed by Patrik Strömdahl at Ton & Vision Studio Västerljung, February 2010

1. Maria (Peter Johannesson)
2. Way Back (Max Schultz)
3. Too Simple (Max Schultz)
4. Big McKee (Max Schultz)
5. Timeless (Max Schultz)
6. The Force (Max Schultz)
7. Footloose (Max Schultz)
8. Kling (Max Schultz)
9. Blues for Elvin (Max Schultz)
10. Impressions (John Coltrane)
11. Sixtus (Peter Johannesson)
12. Sjöstedts Tolva (Martin Sjöstedt)
13. Maria [alternative version] (Peter Johannesson)
14. Drums for Katinka (Peter Johannesson)

Peter Sixtus Johannesson
drums
Max Schultz guitar
Bobo Stenson piano
Martin Sjöstedt bass


Dagens Nyheter 110209
Betyg 4 av 5
Trumslagaren Peter Johannesson och gitarristen Max Schultz har bildat ett band med Bobo Stenson på piano och Martin Sjöstedt på bas. Ingen saxofonist ingår alltså, men i mina öron minner ändå skivan mycket om John Coltrane. Tyngden och stämningen i covern på ”Impressions” (Coltrane, 1961) liksom sprider sig ut genom Schultz och Johannessons originalkompositioner. Det är modern jazz med bluesighet och nerv. Ofta går det rätt långsamt, med ett allvar och en koncentration som känns skön och kontemplativ.
Stenson formligen mejslar ut sitt spel ur harmoniken och samarbetar känsligt med Schultz gitarr. Sjöstedt är stadig som en klippa, men har också en rörlighet och studs som går mycket fint ihop med Johannessons konsekventa trumspel. En lyckad konstellation, som också – och kanske via Coltrane – tycks ha funnit ett gemensamt språk.
Johannes Cornell


Svenska Dagbladet 110216
Betyg 4 av 6
När musiken på trummisen Peter Johannessons och gitarristen Max Schultz obetitlade skiva får fäste är den mycket bra, som då Schultz tonflöden och Bobo Stensons fräcka bluespiano, (där även några lekfulla drillar smyger sig in) skapar en skarpskuren formfasthet i Blues for Elvin eller i en kosmiskt öppen men också nertonad tolkning av Coltranes Impressions. Samspelet mellan Schultz och Martin Sjöstedts walking bass rymmer dessutom en egenartad suggestionskraft. I sin tekniska och teoretiska oklanderlighet kan dock musiken även bli egendomligt spänningslös. Då verkar den klockrena klangen bli sitt eget mål.
Magnus Eriksson


Hallands Nyheter 110209
Eftertänksamheten byts mot fullt drag
Betyg 3 av 5
När de två gamla kompisarna möttes i en studio 2008 blev musiken mer lik Max Schultz eftertänksamma ”Plays Coltrane” än Peter Johannessons fusionplatta ”New life”. Men så präglas ju kvartettskivan också av pianisten Bobo Stensons spännande soloutflykter. Gitarristen Schultz är flitigast låtskrivare, från en tillbakalutad ”Blues till Elvin” via popjazzballaden ”Timeless” till fullt drag i ”The force”.
Efter avstickaren i ett akustiskt, österländskt landskap i ”Way back” svävar Miles ande förbi när jazzvalsen ”Footloose” liknar ”Footprints” och ”Too simple” låter lika enkel som ”Solar”. Johannessons varierade cymbalspel är genomgående imponerande. Temat i hans ”Sixtus” görs här snabbare och annorlunda än med Herbie Hancock 1995 (kolla liveversionen på Youtube).
Martin Erlandsson
This image is a theme.plist hack