causeeffect

Johannesson, Schultz & Berglund

Cause and Effect
featuring Jacob Karlzon

Prophone

Recorded at St. Eriksplan 1, Stockholm, May 2012
Recording and mixing engineer: Roger Krieg

1. Naima (John Coltrane)
2. Lennart & Katarina (Johannesson, Schultz & Berglund)
3. Isobel (Björk)
4. PJ’s Five (Johannesson, Schultz & Berglund)
5. Firebird (Igor Stravinskij)
6. The Letter (Max Schultz)
7. Blue Elephant (Johannesson, Schultz & Berglund)
8. Third Stone From the Sun (Jimi Hendrix)
9. Password (Max Schultz)
10. Martin the Machine (Max Schultz)
11. Baretta (Johannesson, Schultz & Berglund)

Peter Johannesson
drums
Max Schultz guitar
Dan Berglund bass
Jacob Karlzon
piano

Recensioner:

Jazzwise Magazine

image001

BBC Music Magazine juni 2013

image003




DIG-jazz

image005image005image005image005image005

Spännande, innehållsrikt spel av meriterade instrumentalister.
Fyra musiker som alla bjudit på bra spel i skivor under de senaste årtiondena. Peter Johannesson trummor med sin grupp Sixtus. Max Schultz gitarr i skivdebut i början av nittiotalet med trio och därefter i flertalet olika konstellationer. Dan Berglund bas med mångårigt samarbete i den så berömda gruppen e.s.t. och numera den egna gruppen Tonbruket. Jacob Karlzon vars pianospel bjudit på godbitar i skivform ända sedan start 1995, i stegrande skala med sin trio och Big 5.

En kvartett meriterade instrumentalister vid det här laget således, som bjuder på spännande innehållsrikt spel. Melodivalet egna verk av Max likaväl som samproducerade titlar i fyra fall. Plus John Coltranes så välkända och ofta spelade Naima, här som högtidligt sirlig och vördsam inledning. Jimi Hendrix bluesfyllda Third Stone fom the Sun, också den lika högtidlig som stillsamma smekande dyningar över strandstenarna en varm solig afton, där Schultz gitarr står för innerligt känslofullt spel. Och så finns här Igor Stravinskij´s Firebird, med Berglund i melodiskt basspel, medan stråken kommer förtjänstfullt till användning i inledningen av Björks vackra lätt folkvise betonade Isobel.

Skivans behållning för min del är Jacob Karlzon, som visar upp ett rent av bländande pianospel i samtliga titlar. Med idé, attack och smakfullhet i allt. I snabba Lennart & Katarina och tuffa Baretta likaväl som The Letter, som har lysande sirligt balladspel av samtliga. Mer bland det egna materialet tilltalar Blue Elephant, med blodfylld tyngd i rytmik och blues ös i varje ton och i eldigt flamenco influerade PJ´s Five, infinner sig gästande Peter Asplund med trumpet. En innehållsrik skiva som har det mesta som går att uttrycka i jazzform.

Thord Ehnberg 




Göteborgs-Posten
130116

Vapendragarna Peter Johannesson, trummor, och Max Schultz, gitarr, har knutit till sig basisten Dan Berglund och här också pianisten Jacob Karlzon.
Det är en kvartett med förmåga till stor energiutväxling parad med känsla för nyanser och dynamik. I grunden handlar det om rak melodisk jazz, ofta med en bluestwist, och med en stark ensemblekaraktär, även om Karlzon ofrånkomligen sätter sin prägel på skivan med briljant spel och outtömlig idérikedom.
Mest förtjust är jag av tagningen av Coltranes Naima och egna originalet PJ’s five med Peter Asplund på trumpet. Björk och Stravinskij tolkas också med framgång.



All About Jazz February 24, 2013

Events from a momentous three-year musical period greatly influenced this album: in 1967 the death of John Coltrane; the release, two years later, of In A Silent Way (Columbia, 1969) by his former boss, trumpeter Miles Davis; and the demise of rock icon Jimi Hendrix in 1970.

The line-up is Max Schultz, one of Sweden's best guitarists, former Herbie Hancock protégé Peter Johannesson (drums), the very gifted pianist Jacob Karlzon, and bassist Dan Berglund, formerly a mainstay of the internationally acclaimed Scandinavian trio e.s.t., forced to disband following the tragic death of leader, pianist Esbjörn Svensson, in a scuba diving accident in 2008.

Memories of yesteryear are triggered right from the start with a lovely, dreamy version of Trane's "Naima," written for his first wife. Schultz contributes a finely constructed, understated solo, followed by some excellent lyrical work from Karlzon.

The pianist is the hero of the hour on Schultz's "The Letter." The song was very nearly overlooked and he improvised his lengthy and masterly intro at the last minute, with one eye on the studio clock because he had a plane to catch.

Berglund performs some fine, sensitive work on such diverse numbers as Björk's "Isobel" and Igor Stravinsky's "Firebird," the latter most likely owing its inclusion thanks to excerpts from it that were recorded by Trane's second wife, pianist Alice Coltrane, on her Lord Of Lords (Impulse!, 1972).

The influence of In A Silent Way permeates all 11 numbers, largely as a result of Schultz, who owes a great deal to guitarist John McLaughlin, heavily featured on Davis' album, which is often credited with giving birth to the term "fusion."

The quartet takes Hendrix's overblown "Third Stone From The Sun," featured on Are You Experienced? (Polydor, 1967), cuts away all the psychedelic deadwood and turns it into a quite masterly cosmic meditation.

Trumpeter Peter Asplund makes a guest appearance on "PJ's Five," his solo curiously more evocative of McLaughlin than Davis, of whom he is a great fan. Karlzon's playing is at its densest and most driving on this one. The controlled chaotic ending is very '70s, perhaps a little too much so, a criticism that can be leveled at some of the other numbers here. But all in all, this is a fine album worthy of international attention.

Informed by the past it may be, but it lives very much in the present.

Chris Mosey



Svenska Dagbladet 121219

Betyg 6 av 6
Jazz med osviklig autenticitet och ett organiskt växande energiflöde, bortom den akademiska plogfåran. Upptakten är Coltrane med ”Naima”, de övriga interpretstyckena rör sig utanför jazzen med Björk, Hendrix och Stravinskij. Pianisten Jacob Karlzon utgör ett kraftfält med influenser från hårdrock och fransk impressionism och visar ett spektrum av uttryck alltifrån finstämd poesi till drastisk humor. Peter Johannesson, Max Schultz och Dan Berglund, trummor, respektive gitarr och bas, är en samstämmig trio, alla lysande instrumentalister.

Ingrid Strömdahl




Hallands Nyheter 121219

Jazz av tyngre rakare rytmer
Betyg: 4 av 5
Jacob Karlzon och Dan Berglund kan mötas i Varberg, för att hälsa på sin syster respektive son. Istället har den makalöse pianisten och den prisade basisten från e.s.t. och Tonbruket slagit sig ihop med fusiontrummisen Peter Johannesson och Max Schultz – som böjer strängarna lika bluesigt som med Tommy Körberg på Fridas i Kärradal, även i längre, jazzigare solofraser.
Jämfört med kompisarnas kvartettalbum med Bobo Stenson och Martin Sjöstedt är låtarna på ”Cause and effect” arrangerade tillsammans, vilket har resulterat i rakare, tyngre groove, även i den stämningsfulla nytolkningen av Coltranes ”Naima”. Walking-sväng blir det bara i ”Password” och ”Baretta”, men även femtaktaren ”PJ’s five” är ösig, med ett enormt pianosolo och trumpetaren Peter Asplund som gäst. Tre udda covers piggar upp – finalen av Stravinskijs balett ”Eldfågeln”, Björks ”Isobel” som spröd världsmusik och Jimi Hendrix ”Third stone from the sun” som ballad.

Martin Erlandsson




Dala-demokraten

Peter Johannesson, trummor, Max Schultz, gitarr, Dan Berglund, bas och Jacob Karlzon, piano. Det är hela bandet. Musiken är skriven av Johannesson, Schultz och Berglund tillsammans eller av Schultz ensam. Inlån görs från Björk, Stravinskij och Hendrix.
Kan det bli annat än bra? Fyra toppmusiker som vet vad de vill, som kan hantverket, som är kreativa och som samarbetar för att nå målet. Det ger resultat, det blir snygg och skön musik med stadiga trummor, kraftiga basgångar och finstämd, men ändå tydlig gitarr, samt ett fint klingande piano.
Der är Musik osm är lättillgänglig men också svår. Det beror på lyssnaren hur han eller hon vill ha det. Det går att lyssna rakt av och få en fin upplevelse, men det går också att skärskåda varje instrument, varje ton och höra något mer komplicerat.
CD:n är omväxlande, går från finstämde och lugn till hårdsvängande och snabb. Ett fint brott kommer redan på spår fyra där Peter Asplund sitter in med sin trumpet.
Det är fyra musikaliska giganter som hörs och själv är jag inte minst förtjust i Max Schultz gitarrspel och Dan Berglunds basspel.

This image is a theme.plist hack